St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

måndag 6 januari 2014

Steg-för-steg; Hur man gör en bebis av supgarpaste!






Ja kära vänner, jag har fått minst sagt många frågor om dessa små bebisar som ofta är dekorationer på tårtor. De är inte speciellt svårt att göra och jag tänkte här visa er exakt hur man gör.
Själv skulle jag inte kunna äta dekorationen utan hade tagit bort den innan tårtan skärs upp. Men för den som vill så kan det ju vara roligt att veta att man kan spara bebisen. Gör man den i sugarpaste så stelnar den och håller sig fin länge.

För att göra bebisen behöver du en speciell silikonform. Den kan du hitta HÄR och den kostar 199:-
Det finns även en annan variant av bebis:

Den kan du hitta HÄR. Den kostar 249:-

Så här ser själva formen ut. Det finns även andra varianter av formar vilka kan se olika ut. En del verkar vara lite svårare att få ur bebisen dock.

Det du behöver är en bit sugarpaste eller marsipan, själva formen och en kavel. Jag har färgar min sugarpaste i en färg som liknar en ljus hudton (inte för att det på något sätt måste vara så då det så klart finns mängder av olika hudfärger, men för att visa ett exempel!!) och jag använder mig av Wiltons pastafärg. Vill du ha en mörkare hudton så funkar det bra med flera av wiltons färger då de finns i många nyanser.

Färgen heter Ivory
För att färga in sp eller marsipan så doppar du tippen av en tandpetare i färgen och smetar sedan av den i degen. Ta väldigt lite färg i taget då den är väldigt dryg. Det är bättre att börja med lite färg som du knådar in än för mycket. När du knådat färgen jämn i degen så ser du om du behöver ta mer eller inte.

Ta degen och tryck försiktigt ner den i formen med hjälp av tummen. Se till att degen verkligen trycks ner i formen så att den når den i alla skrymslen då formen är väldigt detaljerad.

Ta kaveln och kavla ner degen så mycket som det går i formen. Överflödig deg kommer därmed att tryckas ut mot överkanten av formen och det blir lättare att avlägsna den.

Ta en plastkniv eller annat lite vassare föremål (dock ej kniv då du riskerar att skära sönder formen om den är för vass och det är ju lite onödigt!) och skrapa försiktigt bort den överflödiga degen. Fortsätt tills det att ytan är jämn.

Då ser det ut så här. Nu lägger du in formen med degen i frysen och låter den ligga där 10-15 minuter. Då hinner degen stelna lite och den blir lättare att ta ur. 

När du tagit fram formen så är det bara att trycka ut bebisen ur den. Det går utan tvekan betydligt lättare när den stelnat lite än vad det gör om man inte haft den i frysen.

Här är den nu helt "ren". Du kan så klart låta den vara precis som den är. Men om du vill så kan du även måla dit tex hår.

Välj själv vilken färg du vill att bebisen ska ha. Här har jag använt Squires Kitchens färg av nyans Chestnut. Med hjälp av en tandpetare kan du ta ut lite färg och lägga i en palettskål. Doppa penseln i lite vatten för att späda ut färgen. (Ett litet tillägg; doppa EJ penseln direkt i färgburken om du har vatten el annat på den, detta kan förstöra texturen på färgen och färgen i sig)
Måla sedan håret med försiktiga drag.

Så här ser den ut med håret målat.


Själva bebisen kan du sedan klä på med tex blöja, dopklänning, pyjamas, filt osv. Det är som bekant enbart fantasin som sätter gränser.
Vill du göra vingar till den så kan du se ett enkelt och smidigt sätt här nedan.


Jag använder mig utav fjärilsstansar och stansar med mönster i för detta moment.

Kavla ut en bit sugarpaste och tryck sedan ut små fjärilar. Pröva att göra några olika storlekar på dessa så kan du sedan testa vilka du tycker är finast till.

Här har du tre fina former som kan passa utmärkt för ändamålet.

Ta en form med mönstrad baksida och tryck mot fjärilen. Du kan så klart använda flera olika saker för att göra mönster. En vanlig sil passar bra, bara till att trycka försiktigt mot sugarpasten så får du ett fint rutmönster. Du kan säkert hitta fler föremål i köket som går att använda till att mönstra. Ibland får man tänka utanför boxen så att säga!


Nu har du mönster på dina fjärilar. Visst kan du lägga på dem platta som de är (när de stelnat vill säga, annars kommer vingarna sloka). Men du kan också göra dem uppvikta.

Då lägger du fjärilen i en äggkartong på sättet som du ser på bilden. Ett mycket enkelt sätt att forma dem!
När de torkat så är det bara till att fästa dem mot bebisen med hjälp av lite kristyr.
Vill du göra själva bebisbiet som jag gjort på bilderna längst upp? Då är det bara att färga spn i gult och svart. Jag har skurit ut alla detaljer för hand och inte använt mig av några formar utan enbart ögonmått. Själva antennerna på biets huvud har jag gjort av pistiller som är till sockerblommor. Men de går säkert att göra av lite färgad ståltråd (se bara till att ingen äter dem!!!).

Pssst: ni har väl inte missat att Stheavenstreet finns även på FB? Följ mig gärna där och ta del av inspiration, recept och tävlingar! Klicka HÄR så kommer du dit.







Har du några frågor som rör tillverkningen så får du gärna ställa dem i fältet nedan!

Lycka till med din bebis!

Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

11 kommentarer:

  1. Jättegulligt! Men det är lite konstigt att använda begreppet "hudton" i sammanhanget tycker jag, då det finns näranog lika många hudtoner som det finns människor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte med någon bakomliggande tanke att på något sätt vara diskriminerande. Självklart kan bebisen göras i ALLA hudfärger, men om jag ska göra detta så blir denna manualen inte av någon gång inom den kommande tiden då det finns ett väldigt stort antal olika hudtoner/hudfärger. Men för att förtydliga att man kan färga i andra färger så har jag nu skrivit in det också. Man färgar så klart i den färgen man vill, behöver, ska efterlikna osv. Denna bebisen var enbart ett exempel och inte på något sätt någon mall för hur den MÅSTE se ut. Om någon tolkar det så så beklagar jag verkligen, för det är INTE meningen!

      Radera
    2. Jag menade att du kallade just den färg som liknar den färgen en vit europé har på sin hud, för hudton. Många gör det "misstaget", sällan kallas ju till exempel olika mörkare nyanser för brunt för hudton, trots att många av världens människor har mörkt brun hud. Jag förstår att du inte menade att diskriminera, absolut, Kommenterade för att jag själv skulle uppskatta ifall någon påpekade ifall jag själv var snäv i mitt tänkande, vilket man ibland råkar vara utan ont uppsåt.

      Radera
    3. Anonym, du som inte ens vågar stå här med ditt namn, men har så RÄTTA åsikter.
      Bland det värsta jag vet är rättfärdiga människor som har tagit till sin uppgift att ALLTID påpeka hur andra ska uttrycka sig/leva sina liv/ eller ständigt ska kommentera andras handlingar. HUDTON är ett vedertaget begrepp och avser alla nyanser från ljusbeige till nattsvart. Jag har tre adopterade barn som är födda i Indien. När vi fick barnbesked om våra första två barn så var de graderade på en 18-gradig skala för hudton som "vetefärgade". Eftersom vi fick beskedet via telefon visste vi inte vad vi skulle vänta oss. När vi väl hämtade dem hade de samma färg som vi ungefär, de blir en aning grönare på vintern. Men de har den ljusa europeiska hudton som Caroline just färgat in på bebisdekorationen ovan. Jag tror inte du behöver oroa dig över att vanliga människor tolkar dina dekorationer som rasistiska Caroline. Anonyma kritiker förtjänar bara tystnad. För övrigt har lillebror aningen mörkare hudton, men det såg inte flickorna alls. De sa "Du tog en sådär söt bebis som på vällingpaketet mamma!" Alltså en ljus bebis med europeisk hudton. För det var vad de såg, trots att han var mer lattefärgad. Det är sällan någon tänker på människors hudfärg, om man inte har problem själv. Jag tycker Caroline är fantastiskt duktig på det hon gör, även hudtoner. Jag heter Karin Sjödahl och bor i Köpingsvik på Öland.

      Radera
    4. Mycket bra skrivit. Hudton är ett begrepp på vad man anser man vill ha. Ska den göras till en mörk hade lägg då färgen därefter är personen grön så gör den i grön. Men alltid finns någon som ska påpeka. Hur som helst jättefina konstverk kram

      Radera
  2. Va fin manual du gjort! Har formen till bäbisen,väntar bara att få använda den!!
    Har hittat olika beklädnader till den på Pinterest!
    Sen tycker jag att du är jätteduktig och har en fin blogg.
    Jag har också en liten blogg, titta gärna in till mig. Lite allmänt mat och bak finner du hos mig www.ericasmeny.blogg.se
    Kram//Erica

    SvaraRadera
  3. Jättefin!!
    Jag älskar den formen!!
    Men vad använder du för sockerpasta?
    Den ser så smidig ut!
    Nina

    SvaraRadera
  4. Tack för beskrivningen!
    Jag tycker du är jätteduktig och du förklarar på ett bra sätt som gör att man förstår och hänger med!
    Tack för all inspiration, recept o tips som du delar med dig!!

    SvaraRadera
  5. Tack för beskrivningen! Har precis beställt en form :-) Är det pasta el pulverfärg du använt? Tack för en underbar blogg!
    /Linda

    SvaraRadera
  6. Köpte precis denna formen men den finns mycket billigare på fyndiq. Älskar vad du har gjort med bebisen och verkligen fått den få liv i sig. Längtar till att få testa dina små knep när jag ska göra nästa tårta :D Stort tack! :)

    SvaraRadera
  7. Tack för bra tips! Nu vet jag hur jag ska lyckas med bebisen till doptårtan. Jag trodde att man skulle använda olja i formen för att få ut bebisen, men där hade jag fel. Det är väl så man gör med andra silikonformar också för att lättare få ut? Tex såna med bokstäver & siffror?

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)